Bábok ideje

Tavasszal már jeleztük, hogy szeretnénk  egy bábos előadás-  ill. foglalkozássorozatot indítani  szombathelyi óvónőknek, általános iskolásokkal foglalkozó pedagógusoknak,  tanító szakos egyetemistáknak.

Két pályázatot is benyújtottunk, hogy előteremtsük ennek anyagi alapját. Az egyik sajnos nem nyert, a másikról még nem született döntés.  Úgy gondoljuk, hogy tovább már nem várhatunk, hát belevágunk.  Szeretnénk, ha a tervezett program legfontosabb elemei – ha kell saját erőből – megvalósulnának.

Útjára indul tehát a BÁBOK IDEJE című sorozat. Ez 4, egyenként 4 órás interaktív foglalkozásból áll, melyeken elméleti és gyakorlati ismereteket is szeretnénk átadni a résztvevőknek. A pedagógusoknak szánt foglalkozások terveink szerint pénteken délután 17 órakor  ill. szombaton  9  órakor kezdődnek.

Előzetes terveinkkel ellentétben szülőket nem tudunk fogadni!

2 csoport indul. Egy-egy időpontban összesen 20 fő vehet részt a programon.  A jelentkezésnél előnyt élveznek azok, akik tavasszal már jelezték részvételi szándékukat. Kérjük, hogy ők november 5-ig erősítsék meg jelentkezésüket.

Lehetőség van arra is, hogy újabb pedagógusok is jelentkezzenek.  Ezt november 6-a és 15-e között tehetik meg e-mailben (név, e-mail cím, telefonszám, intézmény neve, legjobb időpont) Érdemes mielőbb jelentkezni, hiszen a különböző időpontokban induló csoportokat a jelentkezés sorrendjében töltjük fel.

Jelentkezni a e-mail címen lehet. A foglalkozásokon való részvétel ingyenes.

  1. I. A bábjáték történetének áttekintése, a bábjáték legfontosabb műfaji jellemzői

Előadó: Kovács Petra Eszter rendező

időpont: 2019. november 29. 17:00

november  30. 9:00 és 15:00

  1. II. Mi a báb? -  a bábtechnikák sokszínűsége

Előadó: Horváth Jánosné rendező, bábszínész, a bábszínház alapító igazgatója

Kovács Petra Eszter rendező

időpont: 2020. január

  1. III. A bábkészítés alapjai

Előadó: Horváth Jánosné rendező, bábszínész, a bábszínház alapító igazgatója

Kovács Petra Eszter rendező

időpont: 2020. február

  1. IV. A történetmesélés sajátosságai – dramaturgiai alapismeretek

Előadó:  Veres András író-dramaturg, rendező, a bábszínház művészeti tanácsadója

időpont: 2020. április

Lehetőség van arra is, hogy a gyermek bábcsoportot irányító pedagógusok konkrét segítséget kérjenek munkájukhoz. Kovács Petra Eszter igény esetén néhány alkalommal ellátogat az intézményekbe, megnézi a próbát vagy foglalkozást.  Kérjük a jelentkezéskor tudassák velünk, ha ilyen kérésük is van.  Ezt a mentorálást csak korlátozott számú jelentkezőnek tudjuk biztosítani.

Várjuk jelentkezésüket!

 

TEMATIKA:

 

  1. I. A bábjáték történetének áttekintése, a bábjáték legfontosabb műfaji jellemzői

Áttekintő jellegű, általános műfajelméleti, történeti előadás interaktív formában, gyakorlati kiegészítéssel, mely színesebbé és könnyebben befogadhatóvá teszi a hallottakat. Próbálunk kapcsolódási pontokat találni a helyi közösséghez, a város múltjához és jelenéhez. Ilyen kapcsolódás például, hogy a római korban milyen nyomai vannak a bábjátéknak, kiknek szólt, mi volt a célközönsége akkor ennek a művészeti ágnak, milyen eszközöket használtak a játékhoz, stb. Hasonlóan fontos kapcsolódási pont a Mesebolt Bábszínház története. A vidéki műhelyek között mikor, hogyan és kinek köszönhetően jött létre a Bábszínház, milyen törekvései voltak, milyen előadások születtek, hogyan alakult ki és szélesedett a közönségréteg, stb.

 

  1. II. Mi a báb? - a bábtechnikák sokszínűsége és felhasználása a közösségben

A Mesebolt bábszínház előadásaiból válogatunk össze több olyan részletet, melyek kapcsolódnak egy-egy bábműfaj bemutatásához Ez az alkalom a bábtechnikák megismertetéséről szól, és azok kipróbálásáról. Hogyan ültethetők át ezek a technikák egy kis közösségbe, például egy óvodai vagy iskolai csoportba. A résztvevők bábos és rendezéselméleti alapismeretekkel gazdagodhatnak, amelyeket úgy állítunk össze, hogy az elméleti ismertetés után gyakorlatba is átültetjük egy kisebb jelenet létrehozása során.

 

  1. III. A bábkészítés alapjai és a bábos interaktív foglalkozás felépítése

A résztvevők megismerkedhetnek a különböző bábtechnikák - árnybáb, zsákbáb, kesztyűsbáb, botbáb , vajang  (wayang), bunraku , marionett - , elkészítési módozataival. A bábtechnikák hogyan illeszthetők be az iskolai, óvodai munkába, milyen módon tudunk egyszerűen bábokat készíteni gyerekekkel, milyen módon készítünk bábokat gyereknek? Lehetőséget biztosítunk az egyszerűbb technológiai megoldásokon keresztül a bonyolultabbak megismerésére és elkészítésére. Egyes szakterületek megismerésére (bábmechanika, arcfestés , varrás, kasírozás stb). A szakirodalom, fotók, videofelvételek , bábműhelyek ismertetése. Hogyan tervezzünk meg egy bábelőadást? Látott előadás elemzése tervezői-kivitelezői szempontból. Mi a bábtervező feladata? Milyen mindennapi alapanyagokból tudunk bábot készíteni?

 

  1. IV. A történetmesélés sajátosságai – dramaturgiai alapismeretek

A részvevők megismerhetik a mesedramaturgia alapjait, a történetmesélés sajátosságait. Hogy kell kiválasztani egy alapanyagot, milyen mese alkalmas arra, hogy előadás szülessen belőle? Hogyan dolgozható át egy mese előadássá?  Természetesen ezt a résztvevők közösségeire is lebontjuk, és megnézzük, hogy ott hogyan lehet ezeket a dramaturgiai alapismereteket használni.

 

 

megosztás

november

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30

december

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31