Triangulum próbanapló – 4. rész

A darabot három színész játssza (Császár Erika, Janicsek Péter, Kőmíves Csongor), mellettük azonban lesz még két élő szereplője az előadásnak. A zenészek (Berki Antal, Völgyi Attila) a színpad szélén ülnek, és szinte folyamatosan zenei aláfestéssel kísérik a történetet. A két muzsikus váltogatja a hangszereit, így hallható lesz majd hegedű, gitár, mandolin, dob, csörgő… Az élő zenei kíséret fontos része lesz az előadásnak, mert megteremti a jelenetek hangulatát. Emellett pedig izgalmas azt látni, hogy tulajdonképp öt ember játszik a színpadon.

Az előadás zenéje annak a Takács Dánielnek a munkája, akit a nézők már jól ismerhetnek, hiszen sok előadásban láthatják színészként a színpadon. Most azonban a nézőtérről figyeli a próbákat, és a darab hangzó világának a megteremtésén dolgozik. A versekből dalokat írt, s mellé még sok apró zenei motívumot, ami a prózai jelenetek alatt aláfestésként fog szólni. A megírt dallamokat ezután még be kellett gyakoroltatnia a színészekkel és a zenészekkel, így a próbára már mindenki a zenei anyag tudásával érkezett.

A próbafolyamat utolsó hetében csatlakoztak a zenészek a színészek munkájához. A zenetanítás mellett délelőttjeiket és estéiket is a bábszínházban töltik. A zeneszerző is részt vesz a közös próbákon, és ha kell, helyben lekottáz egy újabb dallamot. A legnagyobb segítségére azonban a zene és a szöveg találkozásánál volt szükség. A prózai jeleneteket és a dallamokat össze kellett fésülni, hogy egységesen, egymást kiegészítve szóljanak. Mivel két zenész lesz a színpadon, így nekik is fontos szerepük van az előadásban. Úgy is mondhatjuk, hogy ők is a párbeszédek részei, ők is adnak végszót a színészeknek, csak éppen a hegedűn. Az egymásra hangoltság, a közös ritmus megtalálása ugyanolyan fontos a színészek és a zenészek között is. A legtöbb gyakorlást a zene és a színészi játék összeillesztése kívánta, hogy a néző majd egy egységes világot lásson és halljon.

A mozgalmasabb jelenetekben kis koreográfiák is születtek a zenékre, ebben Fejes Kitty koreográfus volt a színészek segítségére. A mozgásformát nagyban befolyásolta, hogy az adott szereplő éppen milyen báb-technikát alkalmaz. Például Szent Márton jelenetében sík-maszkokban játszanak a színészek, így a mozdulataikat is úgy kellett igazítani, hogy a maszkokat a néző mindig lássa.

Szerdán a sajtó képviselőit egy reggelivel egybekötött tájékoztatón láttuk vendégül, ahol egy kis jelenetet is megtekinthettek a darabból. Az előadás plakátjai is kikerültek már, hiszen pár nap múlva premier! Addig a feladat már csak az, hogy be kell gyakorolni minden mozdulatot, hogy pontosan rögzüljön a szereplőkben. De zenészek jelenlétében még a monotonnak tűnő ismételgetés is izgalmasabbá válik.

 

A próbanapló következő és egyben utolsó részében beszámolunk majd a főpróbahét menetéről, az összpróbákról. S természetes szót ejtünk arról is, hogyan fogadta a közönség a bemutatót. Senki ne feledje: vasárnap délelőtt 10-kor Triangulum premier!

Győrffy Zsófia

 

megosztás

november

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30

december

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31